estambul tours ve allah bilgileri17
bugün bende ve estambul tours sizlere bu yazılşları yazdık yarın devam edecgiz ve estambul tours dediki Ey Âişe, çünkü benim neyime! Clü’l-azm’den olan peygambej deşlerim, bundan daha çetin olanına karşı tahammül gösterdiler kat o halleri ile yaşayışlarına devam ettiler, Rablerine kavuştu|^‘ sebeple Rableri onların kendisine dönüşlerini çok güzel bir biçimde v sevablannı artırdı. Ben refah bir hayat yaşamaktan hayâ ediyorum kü böyle bir hayat beni onlardan geri bırakır. Benim için en gü> ı sevimli şey, kardeşlerime, dostlarıma kavuşmak ve onlara katılma|(( * buyurduBiz. Hocam Ebu Muhammed b. Attâb, Ebu'l- Kasım, Hatem b. Muhaa, med b. Abdurrahman et- Temîmî, İbni’t- Trablusî, Ebu’l- Haşan el-Kâbhi Ebu Zeyd el-Mervezi, Ebu Abdullahi’l- Frebri, Muhammed b. İsmail, (İmj, Buharı), Yahya b. Bukeyir, El-Leys (b. Saad Abdurrahman b. Hamz’aÖ.I] H.), UkayJj (b. Halid Ö. 140 H.), İbn Şihab (Ez-Zührî), Said b.el-Müse yeb.Ebu Hüreyre (radıyallahu anh)'dan:
Allah’ın Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuşlardır.
“Benim bildiğimi eğer siz (bir) bilseydiniz, az güler, çok ağlardım (398).
(397) Kaadı İyaz'ın Şifa'sında Hz. Aişe (r.a.) naklettiği bu uzun rivayetin bu şekildelekmelinl hangi hadîs mecmuasında bulunduğunu /mam Süyûlî Şifa’ya yazdığı Menahilü’s- Safa(Shf.26)’( olamadığını bildirmektedir. Sonra, “Şu kadar var ki; İbn Ebi Hatem’in Tefsir’inde bir hadîs vardır” diyerek manen ve lâfzen bu hadîse mütekarib bir metin rivayet etmektedir. Şifaşâtilı A//yyü7-A(aar; hadîsin mânâca mütekaribinin Tirmizî’de Fudale b. Ubeyd tarafından rivayet e fC. I, Shf. I78)’de bildiriyor.
(39S) İmam Buharı; Sahih. Kitabü’l-Küsûf. Babu’s- Sadakati fı'l- Küsûf Hz. Â/şc (r.a.)’dan, Tefsir. Sûretü’l-Maide. Kavlihi Teâlâ: “La Tes’clü an Eşyain in tübde leküm (es'uküm..,"£n Kilabü'n-Nikâh, Babu’l- Gayreti. Hz. Âişe (r.a.)'dan, Kitabu’r- Rukak. Babu Kavli’n-Nebiy Ta'lemune Ma a'lemu Ic Dahiktüm Kalilcn...” de Enes b. Malik (r.a.) dan. Kitabü 1-Eymanven-Nii
İmam Tirmizî’nin Ebu Zer (radıyallahu anh)’e refederek naklettiği hadiste ise şu kayda rastlanmıştır;
“Şüphesiz sizin görmediklerinizi ben görüyorum. Duymadıklarınızı da duyuyorum. Gök çatırdadı. Nasıl çatırdamasın ki, dört parmaklık boş yer yoktur! Melekler almlarmı koymuş (hepsi birden) secde etmektedirler. Vallahi eğer benim bildiğimi bilseydiniz, az güler, çok ağlardınız! Yataklarda kadınlarla zevk yapmazdınız! Yollara düşüp avazınız çıktığı kadar yüksek sesle Allah'a yalvarırdınız. Kesilen bir ağaç olmayı isterdim.’’ (399).
“Kesilen bir ağaç olsaydım doğrusu!” sözü Ebu Zer (radıyallahu anh)’ın kendi sözü olduğu, hadîsten olmadığı rivayet edilmiştir ki, bu doğrudur.
Muğıre (radıyallahu anh)'dan rivayet edilen hadîsde ise şöyle geçmektedir:
“Rcsûllah (sallallahu aleyhi ve sellem) (mübarek) ayaklan şişinceye kadar namaz kıldı.” (400).
Diğer bir rivayet: “Ayaklan şişinceye kadar namaz kılardı”. Kendisine,
— Senin gelmiş geçmiş tüm günahların afvedildiği halde neden bu kadar kendine zahmet veriyorsun! denildiğinde:
Gerek Ebû Seleme ve gerekse Ebu Hüreyre (radıyallahu anh)’dan aynı meâlde hadîs nakledilmiştir (401).
Keyfe Kâne Yemiynü’n-Nebi’de Hz. Ebu Hüreyre’den. İmam Müslim: Sahih. 4. Kilabii’s- Salâl. 112/426. Enes b. Malik (r.a.) ve 10. Kilabü’l-Küsûf, 1. Babu Salâü’l- Küsûf. 1/901 No.lu Hz. Âişe (r.a.)’dan 43. Kitabu’l-Fadaile, 37. Babu Tevkirihi (s.a.v.) ve Terki iksari sualihi’de 134/2359 No. da Enes b Malik (r.a.)’dan İmam Tirmizî: Sünen. Kitab (Ebvabü)'z-Zühdi. 8. Babu Ma Câe H Fadli’l- Bukal Miı Haşyetillahi’de 2313 No. ile Ebu Zeri Gıfarf’den 2314 No. ile Ebu Hüreyre (r.a.)’dan Ibn Mâce; Süner 37. Kitabü’z-Zühdi. 19. Babü’l-Hüzni’d ve’l-Bükai. 4190 No. ile Ebu Zer-i Gıfarî (r.a.)’dan, Nesa Sünen. Kitabü’s-Sehv Babu’n-Nehyi an Mübadereli’l-lmam bi’l-insiraf mıne’s-Salâtî’de Enes b.
lik (r.a.)'dan. İmam Malik; Muvatta. Kilabü'l- Küsûf, 1, Babda lahriç elmişlerdir.
(399)398’de gösterilen tahrice bakılmalıdır.
(400)İmam Buharı; Sünen. Kitabu’t-Teheccüd, Babu Kıyami’n-Ncbiyyi (s.a.v.) hatta terime ka mahü... lie Mugirc b. Şu be (r.a.)'dan Kilabü'r- Rukak. Babu's- Sabrian Meharimillahi İnne ma Yuvefl Sabirune ecrUhüm bi gayri hisab’da yine Mugire b. Şu’be (na.)’dan imam Müslim; Sahih. 50. Kil sıfaii I- Münafıkiyn vc Ahkamihim. 18. Babu İksari’l-Âmali ve'l-İclihadi ü’l- İbadetin'de. Hadîs
79/2819 ve 80 (..) yine Mugire b. Şu’be ve 812820 No. ile Hz. Âişe (r.a.)’dan tahriç etmişU
İmam Tirmizî; Şemail. Babu Ma Câe fi İbadetin Ncbiyyi (s.a.v.) dc üç metni de tahriç etmiştir 3erh-i Şemail: Shf, 380.
“Onu gece namaz kılarak görmek istemezdin (buna azami gayreij terirdin fakat) yine de onu gece namaz kılarken görürdün! Onu uynT' görmek istemezdin, bir de bakardın ki, onu uyuyor bulurdun!”"-’
Avfb. Malik (r.a.) dedi ki;
“Bir gece Resûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ile beraberdim ^ vak kullandı, abdest aldı, sonra namaza durdu. Onunla beraber de namaza durdum. Bakara sûresinden okumaya başladı. Rahmet^" ti geçtiğinde durdu, Allah’tan rahmet diledi. Azab âyeti geçtiğinde/^ du. Azab’tan Allah’a sığındı. Sonra rükûa vardı, ayakta durduğu (rükûda) durdu. Şöyle diyordu:
“Sübhane zil- Ceberûti ve’l- Melekûti ve’l- Azameti”.
Sonra secdeye vardı, aynı rükûda söylediğini söyledi. Sonra Âl-iimraı,>
(402) Buharı; Sahih. Kilahü's- Savm. Bahun Hel Yuhussu Sey'cn minc'I- Eyyam’da Hz. Âİ5e(ra)'ıi„ ? Kilabu’r- Rikak. Babu’l- Kasdi ve'l- Mûdavemeti ale'l- Amel "de Hz. Âiçe (r.a.)’dan iki ayrı meıimt sencdlc. İmanı Müslim: Sahih. 6. Kiiahu Salâti'l- Misafirin vc Kasriha, 30. Babu Farilcıi'l-AnKİı'ıt Daim, min Kıyami’l-Leyli ve Gayrihi’nde 215/782 No. ile Ebu Seleme ve Hz. Âıye’den 2l6No,ilı Ehu Sclcmc'öc 217 (783) ve 218 No. ile Hz. Âı^ıc'dcn iki ayrı senedlc manen bu hadislerlemüleiank iki metin rivayeti tahriç etmiştir. İmanı Ehu Davıtd: Sünen. Kitabü's- Salâl. Ebvabu Kıyami'l LcyIBr bun fi Salaâti’I-Leyl’de Sa’d b. Hişam'dan uzun bir sebeb-i vûrudla Hz. Â/şe (r.a.)’dan.
(403) Buharı; Sahih. Kitabü's- Savm. Babün Ma Yüzkerü min Savmi'n- Nehiyyi (.s.a.v.J 'LaV Mlı hi la yesumu" da Enes (r.a.)’dan iki ayrı metinle ve Hz. Abdullah b. Abbas'dan mütekarıbû’l-Elli ve mânâ bir metinle rivayeti tahriç etmiştir. Babu Savmu’s-Şaban’da Hz. Âişe (r.a.)’dan veyiı mûlekaribü'l- Elfaz vc mânâ bir metni tahriç etmiştir. İmam Müslim; Sahih; 13. Kitabü's-Siyam,! Babu's- Siyami’n- Nehiyyi (s.a.v.) fî gayri Ramazanc... dc 172/1 156 No. ile Hz. Âişe(r.a.j'daıır 174 vc 175- 176 No. ile yine ondan 177/782 Nn. ile Ebıı Seleme'den 178/1157 vc 179 No. ilcAMııl h. Ahbas (r.a.)'dan 180/1158 No. ile Enes b Malik (r a ) tahriç etmişlerdi. İmam Ehu Davud.Sui Kitabü’s-Savm. Babu Keyfe Kâne Yesûmu’n-Nebiyyü (s.a.v.) de Hz. Âişe’den ve Ebu Hiireyreils Seleme (ra.)’dan tahriç etmiştir.
İmam Nesaî; Sünen. Kitabü’s- Siyam (Babu) Zikri Hadisi Ehu Seleme fi zalik’de EhuSdenı ve onu (akiben ‘‘el-Ihtilaf alâ Muhammed İbn İbrahim fiyhi” de metinlerde ve scnedlcrdekilatkl Ümmü Seleme ve Hz. Âişe’den gelen rivayetleri kendi tesbit ederek vermiştir. Ayrıca KiiabiiV (Babu) Savmü’n-Nebi (s.a.v.) de yukarıda gösterilen şekilde sened ve metini ihtilafları ile riva tahriç etmiştir. Süneni İhn Mâcc: 7. Kitabü's- Siyam. .30. Babu ma câc fi Siyami'n- Nehiyyi i 1710 No. He Abdullah b. Abhas rivayetleri tahriç etmişlerdir.
okudu. Sonra her rek’atta bir sûre okudu. Diğer rek’atlerde de böyle yaptı.” (404).
Huzeyfe (radıyuUahu an/ı)‘dan da aynısı rivayet edildi. Dedi ki;
“Ayakta durduğu gibi (yani o mikdardaj secde etli. İki secde arasında da onun gibi oturdu. Namazda, Bakara, Al-i İmran, Nisa ve Mâide (sûrelerini) okudu.” (405).
Aişe (radıyallahu an/ıa)'dan;
Resûluilah (sallallahu aleyhi ve sellem) “Bütün gece tek bir âyetle namaz kıldı.” (406).
Abdullah b. eş-Şıhhîr (radıyallahu anh)'dan (407);
“Resûluilah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e geldim, namaz kılıyordu. Göğsünde tencerenin kaynamasını andıran bir uğultu (ses) vardı." (408).
İbn Ebî Hâle (radıyallahu anh) dedi ki;
“Allah’ın ResûlU (sallallahu aleyhi ve sellem) devamlı hüzünlü ve düşünceli idi. Onun rahatı yoktu (hiç)!’’ (409).
(404) İmam Tirmizi: Sünen, Ebvabü's- Salât, Babu Ma Câc Ennc Yücafi yedeyhi an Cenbeyhi HT-Rukuî 262 No. ile Huzeyfe (r.u.) 'dan İmam Ebu Davud: Sünen. Kitabü's- Salât, Babü't-Tefrl-i Ebvabi'r-Rukuî ve’s-Sucudi ve vaz-i’l-Yedeyni ale’r-Rukbeteyni’de Avf b. Maliki’I-Eşcai’den ve Huzeyfeti’l-Yemâni'den iki ayrı metin halinde İmam Nesai: Sünen. Kilabu İriilahi's-Salâl. (Bab) Taavvüzi'l-Karii iza Mcrre bi âyeti Azabin ile Mes'clü'l-Kariî iza Merre bi âyeti Rahmetin’de Huzeyfetü'l- Yemanî'den iki scnedle iki ayrı metin halinde ayrıca, aynı kitap, Babu’z-Zikri fı’r-Rukuı'de yine Huzeyfe (r.a.)’dan ve aynı yerde Nev'un Âhar mine'z- Zikri fi’r-Rukûi’de Av/, b. Malik (r.a.)'dan. Ayrıca Babu (Ki-lab)ü'l-Tatbik Nev'un âhar adıyla açtığı Babu'd- Duai O's- Sucud'a ilhak eylediği yerde Kaadı fyaz'ın Şifa metnine aldığı metnin tamamını yine Avf b. Malik (r.a.)’dan tahriç etmiştir. İbn Mâce; Sünen. 5. Kilabu ikameti'.s- Salâli ve'.s- Sünneti fiyha, 179. Babu Ma Câc 01- Kiraeti 0 Salâli'l- Leyli’de Huzeyfe (r.a.)'dan 1351 No.lu metinle rivayeti teshil ve lahriç cylcmişlir.
(405) Hdîsin zahirinde bu sûreleri tek rck'atla okuduğu anlaşılıyorsa da sahih olan kavle göre dört rek'allc okumuştur. Hadîsin kaynakları için (404) No.lu dipnota bakıla.
(406)Bu âyet (İN TUAZZİBHUM FE İNNEHÜM İBADUK VE İN TAĞFİRLEHÜM FE iNNE KE ENTE’L-AZlZÜ’L-HAKİM) âyetidir.
(407)Abullah b. Şıhbîr b. Avf b. Kâ’b b. Vakdan /bııri-Hans-Sahabîdir. IsabeC. 2, Sbf. 31 Tercüme No. 4743.
(408)İmam Nesaû .Stiııcıı. Kiiiibıl’s-Schv, Batnı’l-Bııkâi ri's-Stılâli’dc Mutlarir’dcn o da bttbasınt' olmak üzere Şifa mcinindcki lûl'ızlarla, İınaın Ebu Davud Sünen. Kilabu's- Salât. Babu‘1- Bükâi f Salâti'de yine Muttarif’den o da babasından olarak rivayeti tesbit ve tahriç etmişlerdir. İmam Tirm Şemail. Babu Ma Câe Bükâi Resûlillahi (sallallahu aleyhi ve sellem) de Abdullah b. Şıhhir (r.a.)’ı rivayeti lahriç elmişiir.
(409)/m.ım Tir